شاخصههای برتری رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر پیامبران(علیهم السلام)
بشارت حضرت مسیح
۱٫ خدای سبحان از زبان حضرت عیسی (علیه السلام) میفرماید: (ومبشراً برسولٍ یأتی من بعدی اسمه أحمد): به شما بشارت میدهم وجود پیامبری پس از خود را که نام [مبارک] او احمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است
برتری کمال علمی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
۲٫ خداوند میفرماید: همه انبیا حقّ آوردند ولی کتب انبیای گذشته، زیر هیمنه و سیطره ونفوذ قرآن کریم حفظ میشود؛ وقتی خدا قرآن را مُهَیْمن برکتب انبیای پیشین قرار داده، چون کمال علمیهر پیامبری در کتاب آسمانی او و کمال علمیپیغمبر خاتم نیز در قرآن ظهور میکند، پس رهآورد رسول خدا بالاتر از کتب انبیای پیشین است. هر پیغمبری امتش را به محتوای کتابش دعوت میکند و عصاره دعوت پیامبر خاتمکه خود واجد معارف قرآن است،نیز هدایت به مضامین بلند قرآن کریم است.
خاتمیّت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
۳٫ از مزایای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خاتمیّت اوست، قرآن کریم در این مورد میفرماید: (ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسولالله و خاتم النبیین)
گذشته از این، شواهد دیگری نیز دلالت قطعی بر خاتمیت رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد که صحیفه نبوت پیامبران به وسیله آن حضرت، به پایان رسید.
عبودیت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
۴٫ خدای سبحان در باره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: (و أن إلی ربک المنتهی)[۱] (همراه با الف ولام) خدا، رب العالمین است ولی بعضی از انسانها تحت تدبیر اسمای جزئیّه حقّند، مثلاً بعضی درحقیقت،عبدالرزّاق،عبدالباسط،عبدالقابض، عبدالکریم، یا عبدالجلیل هستند اما پیامبر اسلام «عبدُه» است و پروردگاری مدبّر و مربّی شخصی وی است که نهایی ترین مرتبه را داراست، و در قوس صعود، مقامیبرتر از مقام مربوبیّت شخص رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیست، و آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) منتسب به عالیترین اسم از اسمای حسنای خدای سبحان است.
جز وحی نمیگوید
۵٫ خصیصه دیگری که خدای سبحان، برای معرفی پیامبرش ذکر میکند این است که میفرماید: او حاملی است که کلام و سکوتش مظهر کلام و سکوت خداست، هر چه میگوید وحی است، و هر آنچه با وحی دریافت نموده به مردم ابلاغ میکند، نه از وحی میکاهد و نه غیر از وحی چیزی میگوید: (وما ینطق عن الهوی إن هو إلّا وحی یوحی)[۲] آنچه را که به عنوان سنت و سیرت و گفتار دینی از او میشنوید، وحی است
شاخصههای برتری رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر پیامبران(علیهم السلام)
قرآن ممثل
۶٫ از برجسته ترین مزایای علمیرسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن است که خدای سبحان قرآن را بهاو آموخته و حقیقت آن را در قلب مطهر او القا کرده، پس زمانی میتوانیم سیره علمیرسول گرامیرا ارزیابی کنیم که حقیقت قرآن را بشناسیم، چون قبلاً بیان شد که هر پیامبری به اندازه کتابش مردم را به حقّ دعوت میکند و هر آنچه به عنوان آیه تدوینی کتاب اوست در وجود مبارک آن پیامبر، به عنوان آیه تکوینی و وجود عینی متحقّق است.
تجلیل در خطاب
۷٫ خدای سبحان، از نظر ادب محاوره، حرمتی خاصّ برای خاتم انبیا قایل است که برای انبیای پیشین قایل نبوده، انبیای گذشته را با نام مخصوص آنها خطاب میکند، امّا هرگز نام مبارک پیغمبر اسلام را به عنوان یا محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) نمیبرد بلکه همیشه از او با تعبیرات تجلیل آمیز مانند: (یا أیّها النبی)! (یا أیّها الرسول)! یاد میکند و اگر احیاناً خطاب (یا أیّها المزّمّل) و (یا أیّها المدّثّر) هست، ناظر بر نکته لطیف تاریخیاست.
مثلاً در باره آدم ابوالبشر میفرماید: (یا ادم اسکن أنت و زوجک الجنّه) و در باره موسی: (یا موسی أقبل و لاتخف)
عظمت در اخلاق
۸٫ خداوند پیامبر خود را به عظمت اخلاقی میستاید: (و إنک لعلی خلقٍ عظیمٍ)[۲] با جمله اسمیه و تأکید، میفرماید: تو دارای اخلاق عظیمی هستی، وقتی خدای سبحان از چیزی به عظمت یاد کند، معلوم میشود که از عظمت فوق العادهای برخوردار است چون او هرچیزی را به عظمت نمیستایدامّا وقتی از خُلق رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نام میبرد میفرماید:ای پیامبر تو واجد همه ملکات نفسانی در حدّ اعلا هستی!
دو ویژگی خاص
۹٫ خداوند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را شخصیتی جهانی دانسته و در باره قلمرو رسالت او میفرماید: ما تو را برای جهانیان فرستادیم امّا بر مؤمنان منّت نهادیم. این دو نکته در باره قرآن کنار هم آمده است که قرآن کتابی جهانی است: (شهر رمضان الذی اُنزل فیه القرآن هدی للنّاس و بیناتٍ من الهدی و الفرقان)[۱] لیکن تنها اهلتقوا از آن طرفی میبندند: (ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتّقین)[۲] این کتاب برای همه آمده، ولی عدهای به عمد خود را از آن محروم کردهاند، کتابی جهانی است ولی اهلتقوا و فضیلت از آن بهره میگیرند.
در باره رسول خدا نیز این دو تعبیر را دارد، از طرفی میفرماید: تو پیامبری جهانی هستی: (وما أرسلناک إلا کافهً للنّاس)[۳]، و از طرف دیگر میفرماید: (لقد منّ الله علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم)[۴]: خداوند بر مؤمنان منّت نهاده پیامبری را از خودشان در میان آنها برانگیخت.
رأفت و رحمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
۱۰٫ خداوند در مورد بعضی از انبیا تعبیر برادر کرده میفرماید: «برای قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم[۲]، «برای قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم»[۳]، «…آن هنگام که برادرشان نوح آنها را گفت… »[۴] ولی درباره پیامبر اسلام تعبیر برادر نیامده، بلکه میفرماید: (هو الذی بعث فی الأمّیین رسولاً منهم)[۵] یا اینکه میفرماید (لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیزعلیه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم)[۶]: پیامبری برای شما آمده که از جانتان برخاسته، انحراف شما برای او بسیار سخت است، با حرص و شوق کوشش میکند تا شما مؤمن بشوید، او مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است.
آیت الله جوادی آملی کتاب [سیره رسولاکرم(ص) در قرآن جلد ۸ – صفحه ۶۰]